09 september, 2011

Förvirrad

Tillbaka från semestern och utvilad i två dagar...sen är det som vanligt igen. Fast ännu värre verkar det som. Förvirrningen är total. Jag har en redaktionsgrupp för vår personaltidning där jag nog framstår som den mest förvirrade redaktören någonsin.

På förvirrningstoppen ligger bokning av möte. Har lyckats boka fel dag och fel plats och framför allt fel tid. Värst var nog när jag bokade in alla en fredag 2014. Det ni.

Strax därefter kommer namnförvirrningen. Envist har jag kallat en tjej som heter Strand i efternamn för Nilsson istället. Vilket skapat förvirrning inte minst när jag skickat ut mejl. Tre gånger har hennes kollega (som heter Nilsson i efternamn) fått skicka mejlen vidare. Tre gånger har jag fått snälla påminnelser från Strand om att hon heter just så i efternamn. Sedan har jag en Pernilla som jag envist vill döpa om till Sofia. Fast det har hon klarat sig från att veta fram tills nu, det finns nämligen ingen Sofia med samma efternamn som Pernilla så varje gång jag mejlar så kommer jag på det och skriver rätt namn.

I dag när vi hade möte så retades Strand lite med mig om att hon blivit döpt till Nilsson. Då skrattade jag och sa att jag tydligen lider av någon allvarlig form av namn-afasi, sedan tittade jag på kollegan vars förnamn jag alltid glömmer och sa:

- Och dig vill jag alltid kalla för Pernilla.
- Ja men det var väl bra sa hon, för det heter jag.

Tur att det är helg så man får gå hem och vila.

13 kommentarer:

  1. Och efter en lång semester och en lååång helg är du fortfarande förvirrad, eller? Vi är några här ute i etern som undrar "vad gör du nu för tiden, varför hör du aldrig av dej?" tra la la...

    MVH
    Stjärnfåle

    SvaraRadera
  2. Stjärnfåle! Roligt att du åter har förirrat dig hit, nu när Millan verkar lysa med sin frånvaro, fast om man är frånvarande hur kan man då lysa? Du och vi i Grodfamiljen får väl hålla igång bloggen tills Millan dyker upp igen. Vi vet att Millan igår antagligen var på höstmarknad, så idag har hon väl fullt upp med att äta marknadskarameller och rensa sockervadden ur håret.

    Grodmamman med make

    SvaraRadera
  3. Bästa fru Grodmamma!

    Du har alldeles rätt, vi får roa oss själva bäst vi kan.

    Tycker inte du också att det är rysligt irriterande att se folk som har tatueringar med stavfel? Till exempel "Brawe Heart". Och det är inte läge att påpeka stavfelet eftersom den tatuerade personen har mycket mera muskler än jag...

    MVH
    Stjärnfåle

    SvaraRadera
  4. Grodmaken som är lite av en språkpolis håller fullständigt med. Vi har en störig granne som nyligen har skaffat en vit dörrskylt med utsågade bokstäver där det står "VALKOMMEN". Vilket gör att grodmaken retar sig ännu mer på grannen. Vad fan betyder valkommen?

    Grodmamman med make

    SvaraRadera
  5. Bästa Grodfamilj!

    Vad tycker ni om folk som säjer "egenKligen" då?

    För att höja bloggens kulturella nivå vill jag nu tacka Grodmamman för boktipset om "Endera dan" av Birgitta Stribe, en mycket trivsam roman. Jag har gått med i "Läslustan", en sorts bokcirkel där man får välja bland nyutgivna böcker hos bokhandeln och låna en i taget (det kostar 399 kronor så det gäller att hinna läsa många). Vilka tycker Grodmamman att jag ska hugga framöver? Kanske Marie Hermansons "Himmelsdalen" och "En liten smula underbar" av Dawn French?

    MVH
    Stjärnfåle

    SvaraRadera
  6. Stjärnfåle!

    Läste i lördagens VF (länstidning i Värmland) att Färjestad vill att Jörgen Jönsson skall återvända fullt ut till tränarbåset. "...på fredagmorgonen fick Jönsson frågan om han kan tänka sig att återvända full ut till båset som assisterande tränare med ansvar för forwards."
    Tänk vad saknaden av ett litet "t" kan göra! EgenKligen kanske det inte är så konstigt att det går dålig för Färjestad.

    Kul att "Endera dan" var bra, har den själv liggande på nattduksbordet, har dock inte kommit mig för att börja läsa den, men endera dan skall jag göra det. Köpte igår en pocketbok som jag är jättenyfiken på. "Ensamma hjältar och hemlösa hundar" av Lucy Dillon.

    Av de två författarna som du funderade på känner jag bara till Marie Hermanson, har inte läst "Himmelsdalen", men alla andra böcker som hon har skrivit och de har jag gillat, alla utom "Svampkungens son", den var för förutsägbar. Hon skriver bra, har udda personligheter.

    Millan hur går det med jaktlyckan? Skjutit någon älg?

    Grodmamman med make

    SvaraRadera
  7. Till Grodmamman: Kvack! Du rekommenderade "Endera dan" redan i början av juli men du har själv inte läst den ännu! (nåja, så kan jag också göra ibland bara för att se vad som händer) Nu håller jag på med boken av Dawn French, det är ju den där roliga, något fylliga damen som spelar präst i en teveserie. Men jag ska kolla Lucy Dillon också.

    Till Millan: Kvack i kvadrat! Du skjuta älg? Men älgen blir ju ledsen då, har du tänkt på det? Och vad gör du när du har skjutit färdigt, ska du skala - förlåt flå den och ta ut tarmarna och allt vad man nu gör med döda älgar? Vi vill veta mer men inte alla detaljer.

    Har du över huvud taget märkt att vi är här och busar på din blogg när du sitter ute i skogen?

    MVH
    Stjärnfåle

    SvaraRadera
  8. Vi tror inte att Millan har någon jägarexamen, vi tror heller inte att hon äger något gevär. Däremot har vi tyckt att hon skulle kunna använda sitt ryggskott till att skjuta en älg med. Fast hon skulle lika gärna kunna plantera ett granskott, för då skulle älgen bli glad igen.

    Vi funderar på vilket regeringsutskott som har hand om jaktfrågor, för får man skjuta en älg med ryggskott (hmm hurvida älgar kan får ryggskott vet vi inte) eller måste man ha ryggskottslicens för att få skjuta älgen? Nu blev det allt ett blindskott! Lika bra att dra till med ett slagskott när vi ändå håller på. Samt nästa år är det skottår, fast så länge får vi hoppas att Millan inte har ryggskott.

    Krya på dig, Millan!

    Grodmamman med make

    SvaraRadera
  9. Om du Millan har jätteont och inte kan gå så får du be Mr F skjutsa dej lite försiktigt i en skottkärra. Kanske du tjänar extra skottpengar - eller får lönen i förskott - så att ni kan åka på semester. Till Skottland.

    (bevare mej väl, det var ju meningen att vi skulle hålla en hög nivå på kulturen. Men den föresatsen skottade åt förgängelsen, eller hur det nu heter. Tur att man är anonym)

    MVH
    Stjärnfåle

    SvaraRadera
  10. På P4 Värmland sänder de ett program som heter "Språkkollen" med språkvårdare Tove Andersson. Såg förresten att i ett av programmen har de tagit upp egentligen och ejenklien. Länken nedan leder till deras hemsida, samt där kan man lyssna på tidigare sända program.

    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3727&grupp=15067

    Grodmamman med make

    SvaraRadera
  11. Jag måste spinna vidare på det där med ord som folk använder fel. Jag ska lista dom på en annan - obestämd - plats så att jag får bättre överblick över sånt som förargar oss.

    Ett exempel är när kända författare använder "varken" och "vare sej" fel (nu minns jag så klart inte vem som gjorde det), då blir jag tvungen att göra korrigeringar med blyerts i boken.

    Och när ungar skriver "dem" i stället för "de" får jag knottriga utslag. Ska det vara så svårt? Det är väl ingen som tar fel på "jag" och "mej", och det är ju precis samma sak!

    MVH
    Stjärnfåle

    PS. Var är Millan?

    SvaraRadera
  12. Hej på er! Vad kul att ni håller bloggen igång. Jag skrattade gott åt era roliga kommentarer. Måste också fråga är det grodmaken eller grodmakan som ska läsa Ensamma hjältar och hemlösa hundar? Om det är grodmaken så kommer han bli besviken i alla fall på hjältepunkten, för den heter Ensamma hjärtan och hemlösa hundar och är mer romantik än en berättelse om hjältar. Men väldigt mysig. Och man känner med de små hundarna så, rekommenderas!

    SvaraRadera
  13. Om det här vore min blogg hade jag allt funderat på om man kan åberopa digitalt hemfridsbrott när folk busar runt i ens digitala rum när man inte är hemma...

    SvaraRadera