22 november, 2009

Bonde söker...jobb

Tittade fem minuter på Bonde söker fru medan jag käkade lite improviserad söndagsmiddag. "Så extremt det är" tänkte jag när deltagarna gick på små promenader till plinkande pianomusik och vackra solnedgångar över sädesfält... Vem vill vara en av 15 som med en stor tevekamera i ansiktet försöker visa sina finaste sidor? Ja inte jag i alla fall.

Men de andra då, de som får välja och vraka, de måste ju ha kul? En sån skulle jag också vilja vara....fast då skulle programmet heta "Bonde söker jobb". Och med bonde menar jag att vi i Värmland (enligt alla 08-or) bor på landet och så är vi ju lite bonniga av oss. Hur skulle ett sånt program kunna vara..? Jo, först presenteras alla vi som söker arbetsgivare och det kunde väl bli så här ungefär:

Närbild på Millan som ler brett. I bakgrunden plinkar vacker pianomusik. Helbild: Millan vandrar över gärdet utanför sitt hem i vackert böljande kjol och någon sorts kavaj som liksom är strikt och ändå väldigt avslappnad.

Voice over: Millan är en kreativ kvinna i sina bästa år. Hon har jobbat flera år med information, webb och journalistik. Hon har ett underbart mysigt och bra liv.
Klipp till: Millan som ler lyckligt.
Klipp helbild: Men det saknas något i Millans liv. Hon vill ha en fin och bra arbetsgivare.
Millan: "Om du väljer mig så kommer du få en socialt kompetent, noggrann och trogen medarbetare...och jag lovar, det kommer aldrig att bli tråkigt."
Millan blinkar mot kameran.

Ett par månader efter detta så börjar programen. I det första programet sitter Millan och bläddrar bland de drygt 300 brev som kommit in. Hur ska det gå? Vem ska hon välja?
Fortsättning följer.....

1 kommentar:

  1. Hej jag heter Hanna och läser sista delkursen i interkulturell pedagogik på södertörns högskola i Stockholm. Jag skriver just nu min C uppsats och du verkar vara en person jag söker. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig. Kontakta mig på hanna8448@gmail.com så berättar jag mer. Mvh Hanna

    SvaraRadera