06 januari, 2010

Låt aldrig hoppet försvinna

Var ute på stan en dag i mellandagarna. Folk sprang omkring med villt stirrande blickar i snöyran på jakt efter fynd. Familjer bråkade, barn grät och på stormarknaden utanför stan rådde samma stämning som när Titanic sjönk, inte för att jag var med på den tiden men jag kan gissa att det enda som saknades nu var musiker som spelade, mitt i kaoset. En panikslagen massa välde runt i affären, skrik och gråt ljöd omkring mig och bakom min rygg hörde jag en man som med panik i rösten sa:
- Där borta är utgången.

Jag flydde fältet och hamnade i en klädaffär inne i centrum. Fick tag på en snygg vit trikåtröja. Stod i omklädesummets hemska sken och tittade på min vinterbleka skepnad.Jag var trött.

En mamma med en liten tjej klev in i hytten bredvid mig. Mamman bökade runt därinne i full färd med att byta om. Jag krånglade på mig tröjan. Den satt som ett andra skinn och fick magen att se ut som en puckelpist i nysnö, mjuk,vit och böljande. Jag suckade djupt.

Då hördes en liten späd flickröst från hytten bredvid, hon sjöng:
- Tänd ett ljus och låt det brinna.... (Rösten ökade i kraft) låt aldrig hoppet försvinna...
Mamman väste lite.
- Tyst, vi är inte ensamma här.

Men flickan fortsatte sjunga. Högt och tydligt och med stolthet i rösten.
- Det är MÖRKT NU MEN DET BLIR LJUSARE IGEN. TÄND ETT LJUS OCH LÅT DET BRINNA, LÅT ALDRIG HOPPET FÖRSVINNA....
Och det var så härligt. Jag log för mig själv därinne i hytten och blev alldes varm inombords. Vilken underbar liten glädjespridare.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag mår så väldigt bra just nu för jag har precis läst ut din bok "Kvinnan som kunde tala med grodor". Och jag har fnissat, smålett och skrattat så högt att min sambo med förvånad min kikat in från rummet bredvid och undrat vad jag håller på med.

    Jag fick boken av min pappa i julklapp. Han var mycket nöjd med sig själv för den var tydligen lite svår att få tag på och det fanns inte så många ex av den. Han var också mycket noga med att poängtera att jag ska skicka tillbaks den till honom så att han också får läsa den. Vilket jag absolut kommer göra.
    Nu hoppas jag bara på en ny bok, men till dess är jag himla glad att jag kan njuta av din roliga blogg! :-)

    PS I: Lite extra kul var det ju att läsa den eftersom jag efter några månaders arbetslöshet precis börjat jobba som...arbetsförmedlare!!! :-)

    PS II: Jag lovar att hålla mig ifrån giftet!
    /Linda fd arbetslös arbetsförmedlare i Småland

    SvaraRadera
  2. Hej Linda!
    Tack för ditt fina inlägg. Vad kul att du gillade boken, det värmde! Och GRATTIS till det nya jobbet :) Du blir säkert en bra förmedlare. Jasså det var svårt att få tag på boken, jag får ju inte marknadsföra men informera får jag - den finns att beställa via adlibris och bokus tex. Lycka till nu på nya jobbet. Hälsar Millan

    SvaraRadera