21 januari, 2010

Loket som inspiratör

Har fått en idé. Varför inte låta gamla Bingolotto- Loket jobba som inspiratör för oss arbetslösa. När depressionen slår till över att man inte har ett jobb så kan Loket komma och föreläsa. Varför denna idé då? Jo läste i tidningen att Loket,nu 68 år, åker runt och håller i Bingo helt ideelt.


Intervjuaren frågade:

- Var kommer drivkraften ifrån?

Varpå loket svarade:

- Jag kan lika gärna göra det här istället för att lägga mig ner och dö direkt.

Så kan man också se det.

2 kommentarer:

  1. Hej! Läste om dig i tidningen. Är själv arbetslös och känner mig något grodig emellanåt. Måste beundra din ork att börja blogga! Jättebra gjort. Annars tycker jag att man får mindre o mindre ork ju mer tid man har ledig. Jag har sökt flera hundra jobb, lärare (som jag är utbildad för) och en massa annat men noll o inget. Har visserligen timjobb som servitris men som du påpekar så är deltidsjobb inte något vidare i dag o jag har snabbt kommit upp i mina 75 dagar. Flytta känns inte aktuellt när man har barn och deras pappa har ett bra jobb där vi bor. Men hur hålla självförtroendet uppe - det undrar jag?


    Hälsar Sofia

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt inlägg. Jag håller med dig, sysslolösheten får mig också att dippa i orken. Själv har jag löst det så att jag har olika projekt på gång. Jag försöker gå upp i tid på vardagarna och har "kontorstid" då jag söker jobb, spånar på projekt, bloggar m.m. Sedan har jag faktiskt börjat unna mig att våga se fördelarna med massor av fritid däremellan genom att vara ute och gå mitt på dagen när solen skiner, ta långluncher och göra andra njuta av livet - aktiviteter. Får man det för a-kassan? ;)Och att se detta som ett tillfälle att komma i kapp med mig själv. Glöm aldrig att du är den du är - oberoende om du har jobb eller inte.Du är inte din arbetslöshet. Det tror jag kan vara nykeln till att hålla självförtroendet uppe + att vi är många i samma situation. Vi är inte ensamma. Tänk på att du är bra och du kommer att få jobb förr eller senare. Och ibland kan man faktiskt få unna sig att dippa ner i "Jagtyckersyndommigsjälvförattjaginteharnåtjobb-träsket" men sedan är det bara att ta nya tag. Och däremellan, passa på att göra sånt man mår bra av och får energi av. Jag hejar på dig!

    SvaraRadera