14 november, 2011

En tjyvlyssnares mardröm

Vet ni vad mardrömmen för en tjuvlyssnare är?
Jo, att hamna i en tågkupé fylld av glada danskar. Detta hände mig i fredags:

Det är fredag kväll. Jag sitter på tåget till Malmö, mitt bland ett danskt gäng som är på väg hem till Köpenhamn.

Följande högljudda samtal förs mellan danskarna:

DANSK 1
Viiid ni vae bööseurleigt hurleu,arlougt,böe…

DANSK 2
Deäe skuelle väeere ireoine!

Alla skrattar.

DANSK 3
Övehuuuve tae icke möelig! Jo, wis deaä will wäer Johannes.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!

Hela kupén fylls av ett gemensamt asgarv.

Då reser jag mig upp och skriker.

MILLAN
Pleas speak English. I dont understand what you say!

Alla tystnar.

Nej jag bara skojar. Men jag hade kunnat ha gjort det. Så nyfiken var jag. Jag sitter bara tyst och snällt och försöker låtsas som om jag inte håller på att förgås av nyfikenhet.

Mannen bredvid mig ler och sträcker fram en chokladkaka.

MANNEN
Chokoläeeee?

Det förstår jag! Jag ler tillbaka, tackar och tar emot. Chokladen smälter sakta i min mun och jag konstaterar följande; när det väl kommer till kritan så förstår jag precis så mycket danska jag behöver.

1 kommentar:

  1. Jag är övertygad om att när rätt fråga ställs ("Choklad?") så förstår du alla språk i den hittills kända världen.

    MVH
    Stjärnfåle

    SvaraRadera