03 januari, 2012

Stresskonsult

I går cyklade jag i full fart mot station för att hinna med 07.22 tåget. Kom fram 07.20 och trevade efter cykelnyckeln i jackfickorna. De var tomma. Började hysteriskt rota igenom handväskan (som hemma går under namnet Bermuda-väskan eftersom saker tenderar försvinna lika mystiskt bland gömmorna som flygplan gjort i Bermuda-triangeln). Hittade ingen nyckel.

En trött man satt och slötittade på mig genom rutan på en sliten Volvo. Han väntade säkert på någon som skulle hämtas upp och nu fick han underhållning av en hysterisk kvinna som slängde fler och fler saker i cykelkorgen för att kunna rota runt i sin handväska. Fortfarande ingen nyckel, kollade klockan, skulle kunna hinna med 07.27 tåget om jag hittade nyckeln om exakt en minut.

07.30 hade jag rotat igenom hela väskan, genomsökt alla jack- och byxfickor och konstaterat att jag måste ha tappat nyckeln. Förhoppningsvis utanför huset.

Så jag cyklade hemåt, riktade cykelljuset mot marken och scannade av området jag cyklat på tidigare, nästan hemma fick jag syn på nyckeln! Den låg och drällde på cykelvägen ihop med husnyckeln. Jag snappade upp nyckelknippan och vände åter mot stationen. Hann med ett tåg som gick 07.50.

När jag kom hem och berättade om detta för Mr F så sa han bara;

- Lova mig att du inte försöker jobba som Stresskonsult när du slutat ditt jobb på kommunen.

Men det kunde jag ju inte lova, för vem är bättre på att konsulta folk i hur man stressar än jag?

2 kommentarer:

  1. Ett tips! På Clas Olsson kan du köpa nyckelfinnare. Du sätter en dosa på nycklarna och lägger ett sökarkort i plånboken. Räckvidden vid sökning är 50 meter.

    Du har missuppfattat vad en Stresskonsult gör (tror vi i allafall). En Stresskonsult lär väl ut hur man stressar mindre eller helst inte alls.

    Satsa i stället på att bara vara författare.

    Grodmamman med make

    SvaraRadera
  2. Hej kära grodmamma med make, tack för tipset om nyckelfinnare - har tänkt att det borde finnas sådana och så gör det det! Annars så vet jag mycket väl vad en stresskonsult gör men tyckte det var kul att leka med orden. Det var som när politikerna i vår kommun sa att de ville anställa en drog-konsult. Då hade vi också roligt åt vad en sådan ska göra. Nej,nej hasch är inte lika bra som kokain när du ska jobba...typ. Trevlig helg!

    SvaraRadera