02 mars, 2010

Jag ser mig själv på mitt nya jobb...

Det sägs att om man verkligen vill ha något så ska man visualisera det. d vs se sig själv i en situation man skulle vilja befinna sig i. Man ska måla upp en bild av att man är mitt i situationen. Så tydligt och detaljerat som möjligt.

Själv har jag hittat ett jobb jag verkligen vill ha. Så jag tänkte att det skadar väl inte att prova lite visualisering också när jag ändå håller på. Jag satte mig ner, blundade, koncentrerade mig och så dök bilden upp. För mitt inre såg jag mig själv på mitt nya arbete:

Visionen:
Jag är mitt i ett spännande möte med mina samarbetsparters. Jag är utåtriktad, säker och… men vad har jag på mig? Den där gamla trasan! Vänta! Jag har… den svarta polon... nej det är ett hål under ena armen, tänk om jag sträcker på mig och så... Eller förresten, jag kanske måste ha kavaj. Men vad ska jag ha till den då?

Och där kom visualiseringen av sig totalt. För helt plötsligt befann jag mig i en spegelvänd känsla av "all dressed up and nowhere to go"... Det fanns bara en sak att göra: Handla

...kläder!



TIPS! VISUALISERA DINA MÅL

Visualisering är ett mycket bra verktyg för att uppnå sina mål. Många idrottsmän använder sig av detta. Låt oss säga att du är livrädd för prata inför folk men, men måste hålla ett föredrag. Då kan du ta hjälp av visualisering.

Visualisera dig själv som en engagerad och erfaren talare. Se hur du håller ögonkontakt med åhörarna, hur du inspirerar och fängslar dem med vad du säger och med ditt kroppsspråk. Hör applåderna när du talat färdigt och visualisera att åhörarna är mycket nöjda. Se hur de kommer fram och tackar dig för ett intressant och berikande föredrag.

Sedan kommer det att gå hur bra som helst med föredraget.

2 kommentarer:

  1. Jadå, vi kan alla se dej framför oss i kretsen av dina nya medarbetare, som förväntansfullt och uppmärksamt vill ta del av dina visdomsord. Där står du, slank och elegant, välklädd (kanske inte alldeles välkammad men okej), påläst, lugn och förberedd - och så sticker det upp en liten groda över din axel och vill ta över showen!
    Hoppas att vi får läsa om vad som hände sen!

    MVH
    Stjärnfåle

    SvaraRadera
  2. ...och efter att du nu har visualiserat som tusan så fick du ett jobb!
    Grattis grattis grattis osv osv osv...
    Kram!

    Linnéa

    SvaraRadera