27 september, 2010

Måndag morgon

06:40 står i duschen och får för mig att jag ska ta 07:07 tåget istället för 07:45. Får lite bråttom eftersom det tar tio minuter att cykla ner till stationen. Sedan ska man låsa cykeln och springa till tåget också...

06:43 Slänger på mig kläder

06:48 Kastar i mig en tallrik fil, läser huvudrubrikerna i tidningen och gör en förmiddagsmacka.

06:55 Borstar tänderna.

06:58 springer ut ur huset, låser upp cykeln, kastar mig på i farten och slänger kassen med maten i cykelkorgen medan jag är på väg.

07:00 Tvärstopp. Ett godståg spärrar vägen vid järnvägsövergången. Det kör i 20 km i timmen, gnisslar och jag ser inte slutet ¨på tåget. Tvärvänder och cyklar tillbaka. Full fart över Herrhagsberget som är en mindre omväg med en större backe. Kör racer över en fotbollsplan, sladdar genom hålet i stålstängslet, nerför en liten slänt och ut på cykelvägen.

07:02 full fart genom ett farthinder med staket i små labyrinter typ, ut över rälsen och genom nästa hinder. Känns som jag är med i VM i storslalom.

07:03 Trampar flåsandes uppför backen till Herrhagen och över krönet.

07:04 Susar nerför backen och hoppas jag slipper tvärbromsa för bil när jag passerar bilvägen längst ner.

07:05 Man med permobil äger cykelbanan. Jag far ner på bilvägen med cykeln och passerar mannen i full fart. En kurva kvar.

07:06 Kommer farandes genom det dunkla bilgaraget vid centralstationen. Framför mig finns två vägar, den vänstra där bilarna kör in i garaget, den högra för utfart. En sopbil sopar utfartssidan, jag kommer inte förbi. Kör ut genom infarten. Ingen bil tack och lov.

07:06:40 Ställer cykeln, låser och springer.

07:07 sätter mig på sätet exakt samma sekund som tåget börjar gå. Flåsar, eftersvettas och känner hur hjärtat bultar.

Och jag som köpte antistresspiller igår.

6 kommentarer:

  1. Hoppas att när du cyklar så vådligt använder cykelhjälm.

    Grodmamman med make

    SvaraRadera
  2. Jag bara måste citera Lilla E från en tidigare krönika: "Du är som en racerbil Camilla!"
    Du kör så fort så att cykeln går på två hjul genom kurvorna!

    MVH
    Stjärnfåle

    SvaraRadera
  3. Jahapp, var det verkligen ditt snabbaste??

    Nog kan du väl tighta till schemat lite imorgon :D


    YiH

    SvaraRadera
  4. Det finns fler kamikazecyklister i stan, de jobbar hos Postil-Johan. Du har inte funderat på att söka jobb där?

    Grodmamman med make

    SvaraRadera
  5. Tack för era härliga kommentarer. Ja du YiH jag kanske ska försöka slå rekordet ;)Konstigt att inte Gud har kommenterat något. Jag får väl utbrista "Gud, varför har du övergivit mig!?"

    SvaraRadera
  6. Kära barn! Jag har absolut inte övergivit dig. Men jag har haft vansinnigt mycket att göra, St Per har semester, så jag får göra allting själv. Även om jag alltid håller en skyddande hand över dig bör du dock ta det försiktigt i trafiken.

    Hälsningar

    Gud

    SvaraRadera