21 juni, 2011

Nu gäller det!

I går var jag på en underbart bra föreläsning, som handlade om det goda värdskapet. Föreläsaren Janne Gunnarsson var en vitamininjektion. Under sitt föredrag berättade han bland annat om två möten med människor som verkligen gjort intryck på honom. Människor som sagt storslagna saker. Det ena mötet skedde i en taxi. Det andra i en buss.

Efter föreläsningen skulle Janne skjutsas ner till tågstationen. Jag fick åka med i bilen. Min hjärna började gå på högvarv - stora livsavgörande möten - buss, taxi, personbil?

Nu gäller det,tänkte jag. Nu har jag möjlighet att säga något insiktsfullt och tänkvärt. Något som dröjer kvar i Jannes sinne i åratal framöver, som kommer att dyka upp på föreläsningar i framtiden. Kanske det till och med tonar fram som ett tänkvärt citat på hans powerpoint...

Nu gäller det! Jag svalde djupt, drog efter andan och sa det enda jag kunde komma på:

Ingenting

Så där satt jag tyst och bara log, lite gåtfullt, som en modern Mona Lisa i baksätet på en kommunbil.

2 kommentarer:

  1. Nåja, ibland kan ett Ingenting vara bättre än en Groda.

    MVH
    Stjärnfåle

    SvaraRadera
  2. Med tanke på Groda, du skulle ha gett honom ett exemplar av din bok.

    Glad midsommar!

    Grodmamman med make

    SvaraRadera