03 juli, 2011

En konstig pinne

I går var jag och Mr F ute och gick i urskogen strax bortom vårt bostadsområde. Det finns en bit skog där som är lika vildvuxen som Amazonas. Nyfikna som vi är så var vi bara tvungna att ta oss dit för att se vad som fanns där.

Detta innebar cykling i ett Endurospår mest bestående av sand och en stunds dragande av cyklar. Själv tyckte jag det var ett mycket slugt sätt av Mr F att få igång mitt motionerande. För nyfikenheten driver mig hur långt som helst.

När vi tagit oss igenom en mindre regnskog såg vi Vänern, det var snygggt. Mr F blev plötsligt mycket intresserad av sin arm. "Kolla!" sa han och sträckte fram armen där det låg en liten pinne. "Ja titta vad kul" sa jag lite uppmuntrande och tänkte att karln nog led av vattenbrist eller något om han tyckte det var så fascinerande att han kunde balansera en liten pinne på armen. Döm om min förvåning när jag tittade närmare och insåg att det var en insekt som såg ut som en pinne.




Detta måste fotas tänkte vi och beslöt oss för att ta hem den lilla krabaten. Mr F försökte frakta krabaten i sin keps men den lilla gynnaren kröp hela tiden ur kepsen så då tömde Mr F sin snusdosa med portionssnus och stoppade ner den lilla krabaten där.

När vi kom hem och skulle fota den lilla krabaten, låg den ihoprullad och orörlig. "Äsch, han sjåpar sig bara", sa Mr F och lät krabaten vila på ett löv liggandes på ett litet fat. 4 timmar senare låg krabaten lika stilla som när vi kom hem. Vi insåg med viss sorg att den nog endera fått en nikotinchock av ev spår av snus som kunnat ligga kvar eller bara kolat av chocken.

I morse när jag vaknade så tog jag med mig söndagsDN och satte mig i soffan. Plötsligt föll min blick på blomkrukan mitt emot mig. Där buktade det ut en liten pinne, den lille gynnaren hade vaknat till liv!

Så vi fotade honom och tog ut honom till ett träd, så nu är han fri igen, och förhoppningsvis lever han livet på en pinne!

3 kommentarer:

  1. Tur för pinnen att det inte var jag som hittade den, för då hade jag väl gjort "hönstestet": Är detta en pinne? Höna: Nej, den smakade larv.

    Skojar bara, jag hade nog bara tittat utan att ens stoppa den i en snusdosa.

    MVH
    Stjärnfåle

    SvaraRadera
  2. Låter som du sysslar med plocke pinn.

    Nej, stackars larv, först drabbas av nikotinförgiftning och efter det vakna upp på en helt ny plats, långt ifrån sin regnskog och sina kompisar. Man får hoppas att larverna som finns i din trädgård är snälla mot honom. Så att det inte går som för myyyyyyyyyyran som Blom Bertil talar om.

    Såg att han hade hittat din fikus, så han är väl än mer förvirrad över sin identitet.

    Skulle han trots allt hitta tillbaka till sin regnskog så är väl risken stor att han drabbas av post traumatic stress disorder (eller hur det nu stavas). Kanske förvandlas han till en livsfarlig Rambo-pinne, som gömmer sig i regnskogen och dödar alla som kommer dit.

    Usch vad larvigt det här blev :)

    Grodmamman med make

    SvaraRadera
  3. Ha ha, larvigt. Ja men hela inlägget var ju rätt larvigt från första början ju :)

    SvaraRadera