06 juli, 2011

Åh vilket socialt medium

I går fick jag en riktig tankeställare. Själv har jag inte riktigt fattat storheten med Facebook, men det finns de som formligen avgudar detta forum. En sådan människa pratade jag med i går. Denne var helt överlycklig över hur otroligt socialt detta medium är. Följande diskussion uppstod

DEN FB-FRÄLSTE
Jo men om jag är på Storcenter i Kalix, då checkar jag in där med min Iphone.

MILLAN
Checkar in var?


DEN FB-FRÄLSTE
På deras sida på Facebook...och sen kan jag se hur många andra som checkat in. Säg att det är 40 pers...så kan jag se vilka det är.

MILLAN
Jaha och...

DEN FB-FRÄLSTE
Jo men då kan ju vi prata med varandra, fastän vi inte känner varandra egentligen.

MILLAN
På riktigt?

DEN FB-FRÄLSTE
Nej för fan, på Facebook så klart.

Så nu sitter jag här och undrar, hur har jag klarat mig hela tiden utan detta otroligt sociala medium? Nästa gång jag går på Haga Hallen ska jag checka in, sen ska jag umgås över ostdisken via Facebook med någon jag inte känner som handlar bröd i andra änden av butiken. Fy tusan vad kul det ska bli!

6 kommentarer:

  1. En icke-seriös kommentar:
    Ett asocialt medium - är det en person som inte vill prata med andar?

    MVH
    Stjärnfåle

    SvaraRadera
  2. Ja eller ett as-socialt medium som pratar jättemycket med andar. Jag vet, jag tänker också på ett sånt medium, men tydligen kan man skriva medium istället för media och det flyter bättre på svenska tycker jag :)

    SvaraRadera
  3. Men om man är medium, så behöver man inte Facebook utan kan kommunicera med andra genom tankeöverföring. Så det är kanske därför man går hem från affären med en godispåse fast man inte hade tänkt sig det innan, för någon annan har tänkt det åt en.

    Grodmamman med make

    SvaraRadera
  4. Om man är medium och går hem med en påse godis alltför ofta så kommer man att vara extra large innan man vet ordet av. Oavsett vem som har tänkt åt en.

    MVH
    Stjärnfåle

    SvaraRadera
  5. Jojna mig i min klubb VVFB (vågra vägra FB) den nya tidens omvända snobbism. Vi träffs när vi råkes! Enkelt :D

    YiH

    SvaraRadera
  6. Hörde på radion häromdagen att om man checkar in på FB så bör de som läser om incheckningen klicka på "like it" knappen. Det var någon som mötte en kompis på stan och sa något i stil med att "Såg på FB att du varit där (på den aktuella incheckningsplatsen) häromdagen". Denna kommentar upprörde den FB-frälste kompisen enormt eftersom kontakten togs i verkliga livet. Efter en utskällning fick den FB-novisa personen veta att man inte pratar om detta utan att man BARA klickar på "like-it" knappen. Ju fler "like-it" desto bättre (ju fler personer får reda på att man varit på just den platsen)....men exakt vad man vinner ju fler "like-it" man har....ja det förtäljer inte historien.
    Märkligt med teknik som verkar ta över allt framöver - till och med verkliga livet....

    Regissören i Göteborg

    SvaraRadera