16 maj, 2011

Det goda värdskapet

I fredags var jag och ett gäng kompisar på afterwork på en populär krog i Karlstad, som i folkmun kallas Biskopen. Framför allt är det läget utmed älven som lockar. Där mötte vi en servitris som INTE gått kursen "Det goda värdskapet" dvs hur man tar emot sina gäster på allra bästa sätt.

Det tog lång tid innan vi fick maten vi beställt och när den väl kom in var den kall. Jag åt i alla fall, eftersom ingen vill vara min kompis när jag är hungrig, efter idogt ätande la jag ner besticken och tog en paus. Då dök servitrisen upp från ingenstans och grabbade tag i min tallrik.

JAG (lugnt)
Oj, jag var inte klar än.

Servitrisen (Argt)
Men du hade ju lagt ihop besticken. Det är ju ett tecken på att du är klar!

JAG
Jaha....ja men du kan väl ta maten då.

Servitrisen ställer med en djup suck tillbaka tallriken.

Servitrisen
Det såg faktiskt ut som om du var klar!

Därefter fortsatte hon med samma stil mot mina vänner när de frågade om olika saker. Servitrisen försvann sedan in till baren för att prata i telefon och vägrade titta upp när en av mina vänner försökte få kontakt med henne för att beställa något mer. Det var kallt och vi började frysa, egentligen ville vi flytta in men vi var oroliga att servitrisen skulle börja skälla på oss om vi frågade om det gick att flytta på sig.

Tala om ett fall av Kunden har alltid fel.

3 kommentarer:

  1. Rätta stavfelet innan Stjärnfåle ser det, annars får hon roligt :)

    Grodmamman med make

    SvaraRadera
  2. Aj då, missade jag nåt? Jag kan inte se nåt stavfel så jag hoppas att det beror på att Millan har rättat. Eller, jag hoppas kanske lite grann att det beror på att Grodmamman har fel. Men det är nog inte att tänka på.

    Det var en gripande berättelse i alla fall, nu vet vi vart vi inte ska gå och äta. Men det kanske är krogens motto att gästerna ska känna sej som hemma när dom får en tillsägelse för att dom inte har ätit upp grönsakerna eller inte sitter ordentligt på stolen.

    MVH
    Stjärnfåle

    SvaraRadera
  3. Hehe, jag var snabb att ändra så nu Stjärnfåle får du aaaaaldrig reda på vad som var felstavat ;)

    SvaraRadera