07 oktober, 2009

Grodan som flög i motvind

En fd kollega till mig berättade att när sökte på Kvinnan som kunde tala med grodor så fick hon upp Grodan som flög i motvind."
Så kan din uppföljare heta", sa hon och vi skrattade gott. Just nu känns det verkligen som om man flyger, eller i alla fall svävar lite, av glädje över att fått ge ut en bok men med allt rabalder kring signering och annat så är det allt i rejäl motvind. I måndags pratade jag med min arbetsförmedlare (som är väldigt bra) kring mina tankar på att eventuellt starta eget. Chefen för a-kassan gav ju det rådet, dock inte direkt till mig utan som exempel på vad en person i min sits kunde göra. Förmedlaren tipsade om en förberedande kurs där man kan prova sin idé, se om det verkligen finns en marknad osv. Han satte verkligen fingret på vad jag behövde. Gjorde ett bra jobb.

Men apropå motvind, vilka bestämmelser det är kring det här med att starta eget som arbetslös:

1. Jag får inte ta för många småuppdrag som arbetssökande för då klassas jag som egen företagare. Så jag kan med andra ord inte göra småjobb åt flera arbetsgivare för att endera få in en fot på en specifik arbetsplats eller undersöka om det finns en marknad för att starta eget. 2. Om jag ansöker om Starta eget- bidrag så måste jag kunna bevisa att jag i princip kan leva på mitt företag från dag 1, annars kommer jag förmodligen inte att få något Starta eget- bidrag. (Jag trodde man hade bidraget för att kunna jobba ihop en bra kundkrets under tiden… Fast af vill inte lura någon att starta eget om det inte kommer funka vilket jag i och för sig förstår. ) Så då är ju den förberedande kursen en bra idé. 3. Jag bestämmer mig för att gå den förberedande kursen för att få hjälp med att se om det finns en marknad för mina tjänster. Men jag får inte ragga in uppdragsgivare eller kunder aktivt under kursen, eftersom jag på pappret fortfarande är skriven som arbetslös… Finns det någon som kan tala om för mig hur jag ska göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar