23 oktober, 2009

If you löv somebody...

...set them free! Kanske Sting hade sjungit om han varit trädgårdsmästare. Ehrm, ja så torr humor har jag. Som det inte vore illa nog med alla andra tillkortakommanden... Men strunt i det. I morse när jag satt och stirrade ut genom fönstret på hösten därutanför så föll blicken på ett vissnande löv...inne på vår avokadoplanta. Det var så häftigt, så fullt av liv trots att det borde vara dött. Precis som det kan vara med oss arbetslösa :) Det ser dött ut på ytan men därinnanför växer det fram alternativa vägar, sakta, sakta och tillslut så... näe nu tror ni väl jag har rökt på eller något. Detta dementeras kraftigt! Det är bara en kombination av den estetiska glädje jag kände när jag såg på det vackra lövet, samtal med vänner som har varit eller ska på dejt och är så glada och förväntningsfulla, en knippa visdomsord från någon som skrev att allting tar slut men att slutet också är en början på något nytt och att jag var ute och cyklade (och då menar jag på riktigt) och löven föll likt stora snöflingor mot marken och där for jag rakt igenom. Omkring mig föll färglika löv, stilla, ljudlöst. Det var magiskt och jag blev poetisk glad och töntigt ordvitsande. Men framför allt så fick jag hopp om (arbets) livet. För när löven faller så är det slutet på något, men det är också början på något nytt...

1 kommentar:

  1. Och för oss som har läst dina tidigare betraktelser så står det klart att detta är ännu ett utbrott av hypomani. Det är bara att njuta medan det varar, det blir snart värre!
    MVH
    Stjärnfåle

    SvaraRadera