29 oktober, 2009

Vilken fars!

För ett tag sedan fick jag ett extrajobb på några timmar. En recension av en fars. Det var i samma veva som jag hotades med avstängning första gången av a-kassan. Då för att jag ville signera min bok en lördag. Det i sig kändes som en fars. Jag var dessutom väldigt orolig över hur jag skulle överleva rent ekonomiskt om kassan stängde av mig och det bidrog till en viss svärta i komiken. När redaktören för tidningen berättade vad farsen jag skulle få recensera hette så kunde jag inget annat än att skratta - Pengarna eller livet hette den. Jag berättade för tidningen att jag var arbetslös och inte hade eget företag men det var inga problem, de anställde mig för dessa timmar.

Jobbet tog 3 timmar. Jag redovisade detta snällt. A-kassan ville då ha ett intyg på att jag varit anställd. Jag ringde min kontakt (10 min) men det var hans chef som var den som skulle skriva intyg så jag ringde honom och förklarade situationen och han lovade fixa detta ( 20 min) men sedan gick det några dagar och jag fick ringa och påminna, fick inte tag i honom (5 minuters jagande) lämnade meddelande, han ringde upp och vi pratade (10min). Han lovade att fixa intyget snabbt. Jag kunde cykla bort och hämta intyget senare samma dag (cykeltur 40 min). Jag skickade intyget.

Tre dagar senare kom det ett brev från a-kassan, intyget var ofullständigt, det krävdes ett arbetsgivarintyg som skulle skrivas ut från nätet samt ett tydligare skrivet brev om att jag var anställd dessa timmar och inget annat (20 minuter för att läsa om och om igen för att förstå byråkratsvenskan och vad som krävdes). I brevet meddelades det att det kommer att ta minst tre veckor innan jag får besked om jag får fortsatt a-kassa. Så jag mejlade chefen på tidningen med den invecklade förklaringen (15 minuter) och ringde för säkerhets skull men han var tillfälligt ute (5 minuters jagande). Senare på eftermiddagen ringde kontakten upp och lovade fixa detta (5min) en kvinna på löner ska redovisa allting tydligt och klart för kassan så att de ser att jag verkligen varit anställd. Chefen lovade att jag ska få intygen av lönekvinnan så snart som möjligt. Så nu väntar jag på att höra från henne. För närvarande är tiden för jakten på intyg till a-kassan uppe i 2 timmar och 5 minuter. To be continued...

1 kommentar:

  1. jag känner igen mig fullständigt i detta pappershysteri...jag har råkat ut för detta 2 ggr detta år...det ska in anställningsavtal och arbetsgivarintyg...Och alla datum måste stämma annars kommer det tillbaka och man får börja om från början igen och ringa till sin förra arbetsgivare och förklara sig...och de i sin tur har ju annat för sig, än att skriva om papper till mig..det är tur att man är arbetslös så man har tid med detta...Från en arbetslös 36 årig kille..

    SvaraRadera